Marketing Automation hjälper dig generera leads när du ligger i solstolen

Du längtar säkert efter din välförtjänta sommarsemester. Att resa iväg, kanske utomlands, sitta på stranden och njuta – och inte tänka på jobbet. Det är viktigt att ta lite ledigt för att vila upp sig.

Tyvärr stannar dock inte arbetet bara för att du är på semester. På många företag fortsätter verksamheten som vanligt. Leads och kunder fortsätter att besöka er hemsida. De vill veta mer om era produkter och tjänster. Då kan det vara skönt att veta att ditt Marketing Automation-system jobbar på, även om du är på semester. För du har väl ett Marketing Automation-system?

Här ger vi exempel på tre konkreta saker ett Marketing Automation system kan göra, även när du är på semester. Det tar hand om dina leads och kunder, svarar på deras frågor och som om det inte vore nog skapar systemet också bra förutsättningar för att sätta igång arbetet efter semestern – som om du aldrig varit på semester.

1. Mät kundbeteende och segmentera efter intresse.
Ett bra konfigurerat Marketing Automation-system kan segmentera kunder efter beteende och exempelvis tagga upp alla kunder som tittat på er pris-sida, för att ni ska veta att pris är viktigt för just dem. Om ett lead återvänt till din sida för 3 gången på 7 dagar kan systemet flytta kontakten i funneln, från “nytt lead” till “intresserad lead”. Liknande segmentering är oerhört värdefull och kommer ligga till grund för fortsatt bearbetning efter semestern.

2. Fånga in leads med hjälp av pop-up
Vad har ni för konvertering på er hemsida? Tänk dig att prata med alla som inte konverterar på er hemsida. För dem kan ni visa upp en pop-up för att försöka fånga deras kontaktuppgifter och skapa ett nytt lead, som ni sedan bearbetar efter semestern. Självklart visas denna pop-up inte för era redan kända besökare.

3. Trigga ett personaliserat mail baserat på kundens beteende
När ett lead eller en kund beter sig på ett visst sätt, t.ex. visar intresse för en viss produkt eller tjänst, gäller det att agera snabbt. Men du är ju på semester … lugn, det tar Marketing Automation-systemet hand om. Eftersom du satt upp ett regelverk som styr vilket erbjudande ska skickas till vilken kund, i vilken kanal och vid vilken tidpunkt. Då kan du vara lugn och lita på att ni fortsätter att leverera relevanta budskap till rätt kunder i rätt kanal, allt medan du är på semester. För du har väl ett Marketing Automation-system som gör jobbet åt dig.

Om du inte kommit igång med Marketing Automation än, ta ett samtal med oss och låt oss berättar hur vi kan hjälpa dig komma igång. Du är också välkommen att skapa kontakt med mig på LinkedIn!

Trevlig semester!

 

2018-07-03T07:15:26+00:00